08.05.2024

Starttijaosto kannustusreissulla Raumalla 2005!

Starttijaosto Raumalla

Raumalle lähdettiin lauantaina 29.1.2005 kello 6:00 kuten oli suunniteltukin. Ilmojen haltia suosi meitä hyvällä ajokelillä, pakkasta rapiat 20 astetta tähtien loistaessa taivaalla. Etelää kohden matkatessa tietenkin pakkanen lauhtui, Kempeleen kohdalla ilma oli lämmennyt jo kokonaisen asteen. Vetäjänä toimiva Ari Itämies toivotti paikalle saapuneet 28 henkilöä tervetulleeksi. Tunnelma autossa oli aamutuntien aikana varsin rauhallinen osan porukasta levätessä aikaisesta aamuherätyksestä johtuen, osa oli saapunut lähtöpaikalle suoraan työmaalta.

Ensimmäisen tauon pidimme Kalajoen hiekkasärkkien risteyksessä kahvitellen, rakot tyhjentäen ja nikotiini vajausta tasaten. Nostaaksemme joukon odotusta illan peliä kohtaan järjestimme veikkauksen pelin tuloksesta 60 minuutin kohdalla. Mukaan oli lähtenyt muutama pessimisti, jotka epäilivät raumalaisten ottavan pisteet. Voi olla etteivät kaikki matkalla olleet saapuneet vielä sunnuntaina kotia, sunnuntai on huono liftaus päivä ruotsinkielisellä rannikolla ummikko suomalaiselle.

Aurinko paistoi kirkkaalta taivaalta ja matka taittui ripeästi hyvässä seurassa. Vaasaan saapuessamme matkanvetäjämme innostui avaamaan sanasen arkkunsa ilmoittaen pidettävästä tauosta toisella kotimaisella kielellä, ilmeisesti kunnioittaakseen maamme ruotsinkielistä väestöä. Suurimmalta osalta ilmoitus meni ohi, eikä Arikaan ollut ihan varma mitä oli sanonut, Tapsa ilmeisesti ymmärsi ja ajoi auton lähimmän kahvion parkkiin. Laskimme olevamme sen verran hienosti aikataulussa että päätimme tarpeen vaatiessa pysähtyä myös Porissa.

Vaasasta Poriin sitten annettiinkin mennä parilla pika tauolla. Porissa onnistuimme entisen porilaisen opastuksella löytämään pysäkin, jonka läheisyydessä sijaitsi kaikki tarpeellinen: Eka-markat, toka-market ja nenänpuuterointi huone. Kassalta kahdeksan tullut hälytys oli aiheeton.
Raumalle laskeuduimme sään lämmetessä jo -10 asteeseen. Hotellia hakiessa saimme erittäin hyvät ajo-ohjeet, vaikkei kukaan ilmeisesti luurin toisessa päässä ollutkaan. Arikin malttoi pysytellä ohjeita antaessaan kielessä jonka oululaisetkin ymmärsivät. Aikataulu piti hienosti kutinsa, meille jäi ruhtinaallisesti aikaa majoittua kärppäjoukkueenkin suosimaan hotelli Cumulukseen.

Siirryimme hallille hyvissä ajoin ennen ottelun alkua nauttimaan ravitsevan ja maukkaan pasta aterian, eräs nimeltä mainitsematon henkilö kyllä onnistui hukkaamaan lippunsa linja-auton ja hallin välille. Ottelun alku häämötti, joten siirryimme hallin päätykatsomoon kannustamaan vieras joukkuetta harjoittelemillamme kannustushuudoilla. Hallissa oli yllättävän paljon jääkiekon ystäviä kärppä asusteissa. Meistä lähti ääntä ainakin saman verran kuin paikallisesta väestöstä, saimme hieman apua Helsingin ja Mikkelin fan-klubeilta. Ottelun kaksi ensimmäistä erää mentiin tasaisissa 0-0 lukemissa, kolmas erä päättyikin sitten 4-1 raumalaisille. Lopputuloksella ei ole niin väliä, olimme saaneet nauttia hienosta kiekkoilusta kokonaiset 60 minuuttia.

Hallilta siirryimme hotellille saunomaan ja suunnittelemaan toimintaa illaksi, osa porukasta päätti tutustua Raumaan ja sen yöelämään, toisten siirtyessä kiltisti huoneisiin televisiota katselemaan tai kuittaamaan univelkaa. Aamulla laskettaisiin reissun aiheuttamat tappiot, viimeistään kotimatkan alkaessa, joillakin saattaa olla ainakin ääni hukassa.

Kotia kohden lähdettiin sovittuun aikaan kolmen pakkasasteen saattelemana, säätiedotus ei luvannut eilisen kaltaista ajokeliä. Hotellilta päästiin vajaa kilometri ennen kuin ensimmäistä taukoa pyydettiin, pitäisi saada limpparia ja muovipusseja, onko jollain aamupahoinvointia? Ilta oli selvitty kohtuullisen hyvin, joku oli joutunut karjumaan arabialaiselle vielä yön hiljaisina tunteina, toiset kyselivät aamulla särkylääkkeitä, liekö itse aiheutettua. Poriin kaikkien pitäisi jaksaa istua, vaikka sitten hammasta purren.

Kiitän kaikkia suunnitteluun ja retkelle osallistuneita mukavasta reissusta, aikataulussa pysyimme hienosti eikä järjestyshäiriöitä ilmaantunut missään vaiheessa matkaa, erityisesti kiitokset kuljettajallemme Tapsalle. Matkan aikana sattui monta hauskaa tilannetta, joista ehdotettiin kuvan ottamista, myös porosta. Sitten se vedonlyönti, pessimistit pärjäsivät, oikea tuloskin löytyi, kertokoon asianomainen itse voitostaan jos uskaltaa. Kadonnut lippukin oli palautettu yön aikana. Kuvia reissusta on olemassa, ne kertokoot loput tarinasta, joka tapauksessa me wakka wakka.